Orde van de Bataafsche Leeuw

In het Leopoldpaleis vergadert het Hogerhuis.

Moderators: (Batavia) Kabinet, (Batavia) Koning

Post Reply
User avatar
Hendrik des Vinandy
King of Batavia
Posts: 457
Joined: Fri Sep 07, 2012 1:14 pm

Orde van de Bataafsche Leeuw

Post by Hendrik des Vinandy »

Geachte Heren,

In het roemrijke verleden van ons prachtige koninkrijk, bestond de "Orde van de Bataafsche Leeuw". Deze ridderorde wil ik graag opnieuw instellen. Graag zou ik met u willen spreken over de rangen en standen van deze ridderorde, de versierselen en het kandidatenprofiel. Ter ondersteuning van dit gesprek heb ik het historische besluit erbij gepakt:
Koninklijk Besluit 146 wrote:Het heeft ons behaagd om een ridderorde in te stellen op grond van het vijfde lid van artikel 29 van de Constitutie van het Koninkrijk Batavië. De ridderorde heet ‘Orde van de Bataafsche Leeuw’.

Deze ridderorde kent de volgende graden van hoog naar laag:

Grootmeester, het hoofd van de ridderorde.
Grootofficier, voor bijzondere verdiensten ten behoeve van het Koninkrijk.
Officier, voor culturele verdiensten ten behoeve van het Koninkrijk.
Ridder, voor verdiensten ten behoeve van het Koninkrijk.
De Koning van Batavië wordt gehouden als Grootmeester van de ridderorde en is gerechtigd om deze titel te voeren.

Het devies van de ridderorde luidt: ‘Virtus Nobilitat’.
Hendrik Leopold des Vinandy, Koning van Batavië, Prins van Vinandy, Aartshertog van 's Koningenwaarde, Hertog van Gasconje, Graaf van Bourbon, Graaf van Dasburgh, Graaf van Girond, Graaf van Maconvale, Baron van Ammerswoude en bij de Loet, Baron van Bergkirche, Baron van Heydelberg, Heer van Audinghen, Heer van Paravel

Post Reply

Return to “Paleys van Leopold I”