Project: Game of the Batavian Throne

Genoemd naar de legendarische Julius Civilis en centrum van de Bataafse cultuur en wetenschappen.

Moderators: (Batavia) Kabinet, (Batavia) Koning

Post Reply
User avatar
Gustaaf Vermeylen
Posts: 248
Joined: Mon Jan 10, 2011 6:55 pm

Project: Game of the Batavian Throne

Post by Gustaaf Vermeylen »

Project: Game of the Batavian Throne

Geïnspireerd door “Game of Thrones” wil ik het project “Game of the Batavian Throne” starten, waarin verhalen van de fictieve geschiedenis van Batavië worden ontwikkeld. Die verhalen zijn grotendeels los van elkaar, maar hebben ook verband met elkaar. Er zijn twee centrale punten:

De ronde tafel van Paravel
Op het eiland Paravel, in het gelijknamige kasteel, staat een ronde tafel. Die ronde tafel is een neutrale plek voor alle Bataafse heersers. Aan die tafel kunnen die heersers veilig en gelijkwaardig met elkaar spreken.

De Bataafse troon
In ’s Koningenwaarde staat de Bataafse troon. Deze ogenschijnlijk eenvoudige stoel is de zetel van degene die behoort te heersen over alle Bataafse landen. Dat zal natuurlijk niet lukken als er nog anderen zijn die de troon claimen.

Projectmoderator is ondergetekende. Deze zet de lijnen uit, maakt desnoods overbrug-verhalen. Alle verhalen worden in MS Word aangeleverd, want de projectmoderator maakt hiervan één boek. De verhaalschrijver publiceert zelf diens verhalen op het forum en de Bataafse wiki. Aanverwante wiki-pagina’s worden tevens bijgewerkt, zoals van genoemde plaatsen en personen.

Een personage in een verhaal wordt uitgewerkt met een afbeelding, naam, familie en achtergrond. De projectmoderator verzorgt per tijdvak een basiskaart, waarop de belangrijkste plaatsen zijn gemeld. Na afronding van het tijdvak wordt de kaart voorzien van de belangrijkste wapenfeiten (stichting van plaatsen, veldslagen, etc.)

De verhalen zijn telkens opgedeeld in tijdvakken. De verhalen spelen zich of op het Bataafse grondgebied, maar mogen geen directe invloed hebben op het huidige politieke spel. Vooraf wordt er een doorlooptijd afgesproken voor een tijdvak. De spelregels zijn als volgt:
- De verhaallijnen zijn in overeenkomst met het werkelijke tijdvak;
- Geen werkelijke religies en namen;
- Geen mythische dieren en figuren (draken, elfen, dwergen, etc.);
- Geen allianties die van tijdvak tot tijdvak doorloopt, om voortdurend dezelfde tegenstellingen te hebben.

Tijdvak I: stammenperiode (-1200 - -500 GJT)
In deze periode zijn de Bataven verspreidt over alle Bataafse landen. Er is geen eenheid, er zijn verschillende stammen, die verspreidt van elkaar wonen. Enige vorm van eenwording is te vinden in Austrasië, daar is een koning.

Tijdvak II: Benaciaanse Rijk (-500 – 210 GJT)
Vanuit het oosten komen de Benecianen (vergelijkbaar met de Romeinen), zij veroveren de Bataafse landen, maar slagen niet er in om Gasconje te veroveren. Toch is er een opstand onder leiding van Julius Civilis. Hij wordt gezien als de eerste Koning der Bataven, want hij zat op de Bataafse troon.

Tijdvak III: Bataafs-Benaciaanse Rijk en verval (210 – 489 GJT)
Verdeelt over het Benaciaanse Rijk zijn er diverse opstanden. Dit resulteert in een splitsing van het rijk, het westelijke deel wordt het Bataafs-Benaciaanse Rijk. In 315 GJT wordt het Benaciaanse Rijk weer samengevoegd. In de laatste eeuw kruimelt het Rijk steeds verder af.

Tijdvak IV: Krijgsheren (489 – 800 GJT)
Na het vervallen van het Benaciaanse Rijk, proberen regionale krijgsheren de macht over de Bataafse landen. Gasconje wordt nog steeds als een barbaars gezien, dit wordt versterkt door invallen vanuit Gasconje op de Bataafse landen. In 621 leidde dat tot de oprichting van de ronde tafel van Paravel. Toch komt er geen echte eenheid.

Tijdvak V: Hertogen, graven en koningen (800 – 1100 GJT)
Wanneer de aanvallen vanuit het noorden ophouden, gaat iedere krijgsheer weer naar eigen inzien heersen. Deze noemen zich hertog, graaf of koning, naar gelang hun ambitie. Veldslagen, gearrangeerde huwelijken en machtsstrijd zijn aan de orde van de dag. Maar de periode wordt beëindigd met tegenvallende oogsten en het uitbreken van de pest.

Tijdvak VI: Noord en Zuid (1100 – 1405 GJT)
Langzaam herstellen de Bataafse landen zich, waarbij de machtigste heren steeds grotere gebieden veroveren. Dietsland, Austrasië, Kasterburg en ’s Koningenwaarde verdelen het land, maar verplaatsen ook telkens de grenspalen. Gasconje verenigt zich en vormt nu een groot gevaar voor de zuidelijker gelegen Bataafse landen. Ingelheim en Batavorum vallen ten prooi aan de Gasconse veroveringsdrang.

Tijdvak VII: Koningen en Boeren (1405 – 1625 GJT)
De stichting van de Ingelburgse Confederatie is de start van een periode waarin de boeren steeds meer gingen losmaken van hun leenheren. Terwijl de koningen uitbundig feesten en oorlog voeren, groeit de onrust. Heren die zich sympathiseren met de boeren, koningen die hun macht willen vasthouden en gevecht om de Bataafse troon.

Tijdvak VIII: Unificatie van de Bataafse landen (1625 – 1743 GJT)
Alfon I, koning van ’s Koningenwaarde, slaagt erin om steeds meer Bataafse landen te verenigen. Het Koninkrijk Batavië is een feit. Echter, het hof is niet onder intriges, niet alle verenigde gebieden waren even eenheidsgezind en eindigde in de Bataafse Republiek.

Tijdvak IX: Vinandy-dynastie aan de macht (1743 – 1860 GJT)
Na herstel van het koninkrijk besteeg Alfons II, graaf van Vinandy, de Bataafse troon. De Bataafse heren streden om de gunst van de koning, waarbij allerlei intriges werden uitgespeeld. De koningen leken heel braaf, maar achter de paleisdeuren gebeurde zaken die het daglicht niet kon verdragen.

Tijdvak X: Democratisering tegen wil en dank (1860 – 2006 GJT)
Langzaam deed democratie intrede in Batavië, maar dat was sterk afhankelijk van de monarch. In 1915 barste de tienjarige burgeroorlog uit. Met het aantreden van Karel I werd de oorlog beëindigd, met de invoering van het algemeen kiesrecht, de wetgevende macht aan het Lagerhuis en beperking van de macht van de koning. In 2006 startte de werkelijke geschiedenis van Batavië.

User avatar
Castrigo
Posts: 230
Joined: Wed Feb 26, 2014 6:04 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Castrigo »

Klinkt interessant, ik ben benieuwd waar dit heen gaat!

User avatar
Gustaaf Vermeylen
Posts: 248
Joined: Mon Jan 10, 2011 6:55 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Gustaaf Vermeylen »

Iedereen kan dus verhaalschrijver zijn, dat is het idee. Daardoor ontstaan er meerdere verhaallijnen.

Joseph B. Windsor
Protector of the Monarchy
Posts: 455
Joined: Sat Apr 28, 2018 2:00 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Joseph B. Windsor »

Klinkt heel interessant en ik ben blij dat veel van onze eerder gedaan werk niet in de vuilbak terecht komt.
Toch wil ik gemakshalve ijveren voor het gebruik van de Norton kalender, waarmee we direct ook makkelijker onze geschiedschrijving kunnen afstemmen op wat elders (Shireroth, Natopia, Jingdao) gebeurt of gebeurde.
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor
Voorzitter van de Ultraroyalisten
Lagerhuislid namens de Ultraroyalisten

Joseph B. Windsor
Protector of the Monarchy
Posts: 455
Joined: Sat Apr 28, 2018 2:00 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Joseph B. Windsor »

Overigens herinnert deze opdeling mij qua titels vaag aan het Nederlandse leerplan van de geschiedenislessen (die ik ooit in mijn jongere jaren heb ingekeken). :herman:
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor
Voorzitter van de Ultraroyalisten
Lagerhuislid namens de Ultraroyalisten

User avatar
Gustaaf Vermeylen
Posts: 248
Joined: Mon Jan 10, 2011 6:55 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Gustaaf Vermeylen »

August Baerdemans wrote:Klinkt heel interessant en ik ben blij dat veel van onze eerder gedaan werk niet in de vuilbak terecht komt.
Toch wil ik gemakshalve ijveren voor het gebruik van de Norton kalender, waarmee we direct ook makkelijker onze geschiedschrijving kunnen afstemmen op wat elders (Shireroth, Natopia, Jingdao) gebeurt of gebeurde.
Lijkt mij goed, maar dat betekent niet dat de gebeurtenissen ook daadwerkelijk gelinkt moeten worden.
August Baerdemans wrote:Overigens herinnert deze opdeling mij qua titels vaag aan het Nederlandse leerplan van de geschiedenislessen (die ik ooit in mijn jongere jaren heb ingekeken). :herman:
Die titels herken ik niet, behalve het verband met het Romeinse Rijk. :book:

Joseph B. Windsor
Protector of the Monarchy
Posts: 455
Joined: Sat Apr 28, 2018 2:00 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Joseph B. Windsor »

Gustaaf Vermeylen wrote:
Die titels herken ik niet, behalve het verband met het Romeinse Rijk. :book:
Niet letterlijk, uiteraard. Maar de 'stijl' ervan is typisch op zijn Nederlands. Althans naar mijn gevoel. :wink:
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor
Voorzitter van de Ultraroyalisten
Lagerhuislid namens de Ultraroyalisten

User avatar
Gustaaf Vermeylen
Posts: 248
Joined: Mon Jan 10, 2011 6:55 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Gustaaf Vermeylen »

Op de golven van de zee dobbert een boot. Stuurloos en de inzittende lijkt levenloos. Een arm hangt slap over de rand, terwijl de boot heen en weer gaat op het ritme van de zee. Naast de jongeman, is de boot leeg, zelfs een roeispaan ontbreekt. Geen eten, geen drinken aan boord. De kleren van de jongeman zijn drijfnat, vuil en gescheurd.

Waar komt deze jongeman vandaan? Waarom is hij alleen in een boot? Waarom heeft hij geen eten of drinken bij zich? Wat is er gebeurd?


Door het bos rent een jonge vrouw. Haar blonde haren wapperen achter haar aan, terwijl zij behendig over de omgevallen bomen springt en slingert tussen de bomen en struiken. Bij een beekje houdt ze in, om niet te struikelen over de gladde stenen. Op haar gezicht valt te lezen, dat zij verschrikt is.

De bomen lijken te wijken en een grasveld neemt het bosachtige terrein over. En midden op het grasveld is een klein dorp te zien. Huizen bij elkaar, rondom een open ruimte. De huizen zijn omsloten door een aardenwal en een palissade. Bij de enige entree van het dorp staan enkele mannen, gekleed in leer en dierenhuiden, een rond schild, een speer en een helm. Met nieuwsgierigheid kijken zij naar de jonge vrouw die op hun afkomt. Zij herkennen de jonge vrouw en willen haar aanhouden. Maar de jonge vrouw ontwijkt de mannen en rent door naar een huis die prominent aan de open ruimte in het midden van het dorp staat. Op het rumoer dat ontstaan komt een oudere man uit het huis.

De jonge vrouw stopt voor deze man en nadat zij wat op adem is gekomen, vertelt zij wat er aan de hand is. Niet veel later gaan de jonge vrouw, de oudere man en zes andere mannen het dorp uit. Zij volgen de route die de jonge vrouw eerder nam in omgekeerde richting. En als zij op het strand aankomen is de boot van de jonge man net aangespoeld.

User avatar
Gustaaf Vermeylen
Posts: 248
Joined: Mon Jan 10, 2011 6:55 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Gustaaf Vermeylen »

Dagen gaan voorbij, de aangespoelde jonge man is inmiddels weer opgelapt, alleen communiceren is nog altijd moeilijk aangezien hij niet de taal van zijn gastheren en –vrouwen spreekt. De jonge vrouw, waarvan hij wel geleerd heeft dat zij “Adalheidis” heet. Hij heeft kunnen duidelijk maken dat hij “Silvius” heet. Maar de taalbarrière is maar moeilijk te overbruggen. Om toch iets te kunnen vertellen wat hem gebeurd is, maakt hij uitsnijdingen in hout. Op een avond probeert Adalheidis iets van een verhaal eruit te halen. Een berg met water eromheen, dan vreemde bouwwerken aan de voet van die berg. En in de zee allerlei vreemde vaartuigen, waarop zij gebaart of de boot waarmee aanspoelde een vaartuig als die was, waarna Silvius uitbeeld dat zijn boot slechts een klein vaartuig is en dat die hij uitgesneden heeft vele malen groter zijn.

Dan snijdt Silvius vanuit de top van de berg allerlei bogen. Iets wat uit die berg kwam, Adalheidis snapt niet wat dat kon zijn. Silvius wijst naar het vuur en naar stenen, toch blijft zij niet begrijpen. Silvius gaat nog verder met uitbeelden, door rond te rennen en te gillen, alsof hij het opnieuw beleefde.

Weken later kon Silvius het verhaal beter vertellen. De berg barstte uit, de vreemde bouwwerken was de grote stad ‘Aravis’. Die stad was gebouwd rondom de waterbron, waarvan gezegd is dat bij de waterbron de eerste mens is gemaakt. “Het eiland werd het “goede eiland” genoemd, of zoals in onze taal gezegd “batawjō”. Wij hadden alles: goud, zilver, diamanten, parels, noem maar op. Als het eiland dat zelf niet had, voeren onze schepen over de hele Micras, om die dingen te verzamelen. Maar nu…” zei Silvius. “Nu is de stad verloren, want de berg barste uit en het vuur heeft de stad verteerd. Ik kon mijzelf nog net redden, maar vele mensen zijn…” Hij barste in tranen uit. Adalheidis troostte hem.

De hoofdman van het dorp en vader van Adalheidis hoorde het hele verhaal en liet ruiters door de landen gaan, naar alle stammen in het westerland. Vanuit Ingilo naar de stammen in Dietsche gebieden. Op de dag na de derde volle maan kwamen alle hoofdmannen bijeen op het eiland “Paravel”. Silvius ging mee met Brant, de vader van Adalheidis. Daar kwamen meer mensen die het eiland “Aravis” ontvlucht waren, zij herkenden Silvius en waren blij hem te zien. Het verhaal van Silvius werd daarmee al snel bevestigd. En nog meer, want één van de vluchters verklaarde zelfs dat hele eiland in zee verdween. Alles is weg, geen andere overlevenden.

Joseph B. Windsor
Protector of the Monarchy
Posts: 455
Joined: Sat Apr 28, 2018 2:00 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Joseph B. Windsor »

Om er even tussen te komen: het verhaal lijkt enige gelijkenis te vertonen met wat er in het verre mythische verleden in Khaz Modan (bakermat van Shireroth) is gebeurd: het overlijden of de verdwijning van keizer Nor'Ton the Undying rond het jaar 0 AN, waarna Khaz Modan in vlammen ten onder ging.

Was badawajo mogelijk een autonoom uithoek van dit mythische rijk dat op een gegeven moment ook door een ramp werd getroffen?
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor
Voorzitter van de Ultraroyalisten
Lagerhuislid namens de Ultraroyalisten

User avatar
Gustaaf Vermeylen
Posts: 248
Joined: Mon Jan 10, 2011 6:55 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Gustaaf Vermeylen »

Pas naderhand heb ik wat gelijkklinkende verhalen bij Shireroth gezien. Maar het is een uniek verhaal, wat hier volgt.

Joseph B. Windsor
Protector of the Monarchy
Posts: 455
Joined: Sat Apr 28, 2018 2:00 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Joseph B. Windsor »

Gustaaf Vermeylen wrote:Pas naderhand heb ik wat gelijkklinkende verhalen bij Shireroth gezien. Maar het is een uniek verhaal, wat hier volgt.
Ik wil u niet betichten van copy-pasting, maar vind de raakvlakken simpelweg interessant. Op aarde (u weet wel, die fictieve planeet) komen dergelijke overeenkomsten ook wel eens voor in totaal verschillende beschavingen.
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor
Voorzitter van de Ultraroyalisten
Lagerhuislid namens de Ultraroyalisten

User avatar
Gustaaf Vermeylen
Posts: 248
Joined: Mon Jan 10, 2011 6:55 pm

Re: Project: Game of the Batavian Throne

Post by Gustaaf Vermeylen »

Tot mijn schrik moet ik constateren dat ik dit project al anderhalf jaar heb laten liggen. Maar recent heb ik zitten nadenken over dit project. Waar ik aan zit te denken is dat de spanwijdte van dit project verbreed wordt. Dus naar een "Game of the Benacian Thrones", om zo ook de fictieve ontstaansgeschiedenis van Amokolia en Francia mee te nemen. Een mashup, om zo te zeggen:




Het eerdere introductieverhaal ga ik verder uitschrijven, waarna ik een landkaart presenteer van de stammen op het Benaciaanse continent. De stammen die ik dus ver wil projecteren zijn:
- Amokolianen
- Batavii
- Diets
- Franken
- Gasconii
- Ingeli

Als er nog ideeën en aanvullen zijn, dan hoor ik die graag. Het liefst zie ik dit project als een meerpersoons inzet.

Post Reply

Return to “Koninklijke Julius Civilis Universiteit”