Kroning van Hendrik V

Sla een pint achterover of bespreek de laatste nieuwtjes.

Moderators: (Batavia) Kabinet, (Batavia) Koning

Post Reply
User avatar
Jonas
Lord of the Fries
Posts: 5325
Joined: Sun Nov 28, 2010 4:39 pm
Location: Daocheng, Jingdao

Kroning van Hendrik V

Post by Jonas »

Een delegatie van het Lagerhuis en Hogerhuis stonden te verkleumen voor de poort van de Catodraal van 's Koningenwaarde. De oude Prins van Davignon, Joseph des Vinandy-Windsor, wreef in zijn handen, terwijl naast hem een jonge edelman afwisselend zat te mopperen en klappertanden. Het applaus en gejuich van de menigte die enthousiast met hun vlagjes zwaaiend de komst van de Gouden Koets afwachtte kon hun weinig deren.

"Het is dan wel geen Kalirion, maar Hendrik is een goed man," fluisterde Joseph zichzelf en zijn buurman toe. De jongeman keek nors. Hij was een Ultraroyalist, één van de adelstand en gegoede burgerij. Hij was één van de mannen die een verre koningin verkoos boven één die op zijn vingers kon kijken. Hij wierp een wantrouwige blik naar de Lagerhuisleden die iets verderop, aan de andere kant van de ingang stonden te wachten. Joseph zuchtte bijna onhoorbaar: dit was niet de mentaliteit die hij voor ogen had gehad toen hij Salome de troon had aangeboden. Egoïsme was nog lang niet verdwenen uit wat ooit het meest democratische land van Benacia was geweest. Niet dat dat een titel was met veel concurrentie...

Toch had hij hoop: onder Salome had het Lagerhuis meer macht naar zich toe getrokken. De afstand tussen Shirekeep en 's Koningenwaarde, de taalverschillen en - zelfs een zekere onverschilligheid jegens de verafgelegen Bataafse gebieden, hadden ertoe geleid dat de Vinandisten hun invloed hadden weten terug te winnen. Na diepgaande gesprekken, had de Koninklijke Regering, in samenspraak met de Staatshouder, besloten om opnieuw een lid van het Huis des Vinandy op de troon te zetten. De inkt van haar ontslag was nog niet droog, of de kroningsceremonie zou beginnen.

En nu Hendrik, broer van koning Arkadius, de troon zou bestijgen, leek alles de goede kant op te gaan. Hendrik was een simpel, integer man: hij liet zich niet verleiden tot dure inkopen, zoals zijn broer. Hij was vroom, althans voor zover geweten. Dit maakte hem populair bij de grote mensenmassa en de geestelijkheid. Juist diegenen die zich de afgelopen decennia gepasseerd hadden gevoeld.

Image

Joseph glimlachte, ondanks de ijskou, en negeerde het gemopper van zijn buur. In de verte hoorde hij de marsmuziek, gepaarde gaand met luidkeels gejuich. Hij was er.

De gedelegeerden bogen diep voorover toen de gouden koets voor hun neus halt hield. Lang leve de koning, sprak de oude prins tegen zichzelf.
Important characters:
Frederik Alfons des Vinandy-Paravel, King of Batavia
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor, Prince-Regent of Batavia
Jin San, Diwang of Jingdao, Duke of Kildare

User avatar
Jonas
Lord of the Fries
Posts: 5325
Joined: Sun Nov 28, 2010 4:39 pm
Location: Daocheng, Jingdao

Re: Kroning van Hendrik V

Post by Jonas »

Procession to the Catodral

Nadat de nieuwe Koning een half uur heeft gemediteerd met een catologische monnik, werd de Gouden Koets voorgereden. De nieuwe Koning en zijn vrouw namen plaats in de koets. De route van de processie is langer dan die in 1669 AN, toen zijn oudere broer vanaf Huys te Vredebreght naar de Catodraal werd gereden. Toen bestond Blanckenhof Palace nog niet. Zijn broer was voor zijn koningschap premier van Batavië. Hendrik is een edelman, maar had nog niet eerder een politieke of koninklijke rol gehad.

De gouden koets deed al dienst bij de kroning van Arkadius I des Vinandy. Daarna zijn vele koningen en koninginnen ermee naar de Catodraal gereden en voor andere koninklijke ceremoniën. De meest recente reparaties zijn verricht door commander of the city, Xi Tab, in de tijd dat Jingdao heerste over de stad.

Zijn koets kwam tot stilstand bij de ingang van de Catodraal. Nu zou het gebeuren.



After the new King meditated for half an hour with a catologian monk, the Golden Carriage was driven in front. The new King and his wife took place in the carriage. The route of the procession is longer than the one in 1669 AN, when his older brother was driven from Huys te Vredebreght to the Catodral. At that time Blanckenhof Palace did not yet exist. His brother was Prime Minister of Batavia for his kingship. Henry is a nobleman, but had never had a political or royal role before.

The golden carriage already served at the coronation of Arkadius I des Vinandy. After that many kings and queens took it to the Cathedral and for other royal ceremonies. The most recent repairs were made by commander of the city, Xi Tab, at the time when Jingdao ruled the city.

His coach halted in front of the entrance of the catodral. Now it would happen: the moment everyone was waiting for.

Door: Arkadius
Important characters:
Frederik Alfons des Vinandy-Paravel, King of Batavia
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor, Prince-Regent of Batavia
Jin San, Diwang of Jingdao, Duke of Kildare

User avatar
Jonas
Lord of the Fries
Posts: 5325
Joined: Sun Nov 28, 2010 4:39 pm
Location: Daocheng, Jingdao

Re: Kroning van Hendrik V

Post by Jonas »

Vraag van bereidheid

Aangekomen bij de Catodral, de nieuwe koning en zijn vrouw beklommen de trappen over de rode loper. Toen de nieuwe koning en zijn vrouw de zaal binnenkwamen, begon de muziek te spelen.



Toen zij aankwamen in het midden van de Catodraal, werden zij opgewacht door de bisschop van Pentapolis (Aartsbisschop), Pius II, begeleid door de abten van Clervaux en Kolmar. Ze verkondigen luidkeels de aanwezigheid van de toekomstige koning, buigen voor de monarch en openen de poort. Intussen schreeuwen ze '"De Koning - geprezen zijt Cato - is hier!"', en herhaal die woorden tot hij halverwege de gang is. Tegen die tijd klinkt de muziek door de kathedraal, terwijl de geachte gasten hun respect tonen terwijl de koning langzaam naar de aartsbisschop toe loopt.

Eenmaal op de troon stelt de Archbisshop de Koning een vraag:
"Hoor! Hoor! De machtige Cato is gevraagd om een nieuwe koning voor Batavia. De machtige Cato heeft geantwoord en Hendrik Leopold des Vinandy benoemd. Daarom vraag ik u, Hendrik Leopold des Vinandy, de vraag: 'bent u bereid gekroond te worden tot koning van Batavia?”

De Koning toont zijn bereidheid om te accepteren door de woorden te herhalen:
"Ik ben bereid."

Vervolgens knikt de aartsbisschop en staat de koning op, steekt zijn hand op en spreekt de koninklijke belofte van een ambt uit:
"Ik beloof de volkeren van het Koninkrijk dat ik de Grondwet altijd zal behouden en handhaven. Ik beloof dat Ik de onafhankelijkheid en het grondgebied van het Koninkrijk zal verdedigen en behouden met al Mijn mogelijkheden; dat Ik de vrijheid en de rechten van alle Bataven en alle inwoners zal beschermen en dat Ik de welvaart zal handhaven en bevorderen met alle middelen die de wetten Mij ter beschikking stellen, zoals een goede en trouwe Koning dat moet doen. Ik beloof het."



Door: Arkadius
Important characters:
Frederik Alfons des Vinandy-Paravel, King of Batavia
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor, Prince-Regent of Batavia
Jin San, Diwang of Jingdao, Duke of Kildare

User avatar
Jonas
Lord of the Fries
Posts: 5325
Joined: Sun Nov 28, 2010 4:39 pm
Location: Daocheng, Jingdao

Re: Kroning van Hendrik V

Post by Jonas »

Kroning van de Koning

Na de uitwisseling van beloftes en eden begint het kraaien.

Eerst overhandigt de Aartsbisschop de Willemiaanse Kroon met de woorden:
"Ik schenk u hierbij de Willemiaanse Kroon, gesmeed in naam van de goede koning Willem de Tweede, die dient als een symbool van waardigheid. Het verbindt U met Uw functie als staatshoofd van de Natie en als Heerser over Uw onderdanen."
Image

Daarna volgt het doorgeven van de koninklijke bol, met de woorden:
"Deze aardbol symboliseert Uw macht, zowel letterlijk als geestelijk, als Koning over Micras en dit Koninkrijk."
Image

Daarna volgt de koninklijke scepter, die in bewaring was bij de abt van Clervaux.
"De scepter symboliseert gerechtigheid, en de koning als hoogste herder en rechter van de natie."
Image

Het laatste stukje regalia is het gouden vlies, overhandigd door de ambt van Kolmar. De Archbisshop verkondigt de woorden:
"U krijgt hierbij het Gulden Vlies, een wollen gewaad gemaakt van het fijnste gouddraad. Het maakt al vele generaties deel uit van de regalia en was in het bezit van de koninklijke familie die ooit over het koninkrijk 's Koningenwaarde regeerde, voordat het de gebieden in één land verenigde. Gemaakt met het goud van de mijnen ten oosten van Bosdaal en gefabriceerd door ambachtslieden uit het hele land".

Image
Important characters:
Frederik Alfons des Vinandy-Paravel, King of Batavia
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor, Prince-Regent of Batavia
Jin San, Diwang of Jingdao, Duke of Kildare

User avatar
Jonas
Lord of the Fries
Posts: 5325
Joined: Sun Nov 28, 2010 4:39 pm
Location: Daocheng, Jingdao

Re: Kroning van Hendrik V

Post by Jonas »



Doorheen de catodraal weergalmt wederom het geluid der engelen. De catoloogse bisschoppen buigen voor hun Koning en maken een catoloogs (kruis)teken. De gelovigen volgen al snel hun voorbeeld.

"Moge Cato U, Hendrik de Vijfde, beschermen tegen al het kwade en ons Koninkrijk beschermen, zoals het eeuwen lang gedaan heeft."
Important characters:
Frederik Alfons des Vinandy-Paravel, King of Batavia
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor, Prince-Regent of Batavia
Jin San, Diwang of Jingdao, Duke of Kildare

User avatar
Jonas
Lord of the Fries
Posts: 5325
Joined: Sun Nov 28, 2010 4:39 pm
Location: Daocheng, Jingdao

Re: Kroning van Hendrik V

Post by Jonas »

Troonrede

De formaliteiten binnen de catodraal eindigen met een troonrede:

“Zeer geëerde Bataven en gasten,

Het is 167 Nortonjaren geleden dat een broer de troon overnam. Arkadius II des Vinandy, mijn voorvader, was een grootse man. Een rechtvaardig en eerlijk man. Hij heerste 43 Nortonjaren over dit land. Tijd zal uitwijzen of ik hier niet alleen de geschiedenis herhaal door mijn broer op te volgen, maar ook om de grootsheid van mijn voorvader te evenaren. Dat heeft mijn voorvader niet behaald zonder de grootse handelingen van de Bataven.

Vandaag begint een nieuwe kans voor een nieuwe gouden tijdperk voor ons. Dat tijdperk wordt niet gekenmerkt door oorlog of geweld, geen lust voor expansie, geen jacht naar oude claims. Maar het najagen naar grote culturele hoogte, voorspoed en welvaart. Dat maakt ons sterk, dat maakt een gouden eeuw tot een ware eeuw. Wij zijn de baken van vrede, het licht voor Micras!

De weg naar zulke grootsheid is niet zonder obstakels. We hebben te dealen met het verleden, zonder die te ontkennen en zonder ongemak. Wij zullen het Bataafse Parlement vragen om de constitutie naar de huidige realiteit te actualiseren. Onze soevereine natie zal zelfverzekerd haar positie vinden tussen de grootmachten van Micras.

Laat daarom ons motto over Micras klinken: Batavia zal blijven bestaan tot het einde van de wereld!”


Het orgel begint te spelen en het koor zingt de Staatshymne der Bataven:

“O prachtig Batavië
Kroon der natiën
Uw bergen en dalen
Mooier kan het niet zijn
Uw rivier’ en beken
Schoon en fris zijn zij
Burgers wees er trots op
Uw land is zo schoon
Burgers wees er trots op
Uw land Batavië!”


Important characters:
Frederik Alfons des Vinandy-Paravel, King of Batavia
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor, Prince-Regent of Batavia
Jin San, Diwang of Jingdao, Duke of Kildare

User avatar
Jonas
Lord of the Fries
Posts: 5325
Joined: Sun Nov 28, 2010 4:39 pm
Location: Daocheng, Jingdao

Re: Kroning van Hendrik V

Post by Jonas »

Einde van de ceremonie

Luid applaus klonk in de Catodraal, buiten werd gejuicht. “Lang leve de Koning!”. Het orgel begon te spelen.



De Koning stond op van de troon. Zijn vrouw kwam aan zijn zijde, samen schreden zij naar de ingang van de Catodraal. Plechtig groetten zij de geëerde gasten langs het gangpad. De vlaggen van alle landsdelen werden voor de Koning uitgespreid, waarover de Koning wandelde. Op de trappen van de kathedraal blijft de koning staan, rondom hem staan de voorzitter van het Lagerhuis, de aartsbisschop en de bevelhebber van de Bataafse Strijdkrachten. De Bataven juichen en voor het bordes paradeert de koninklijke garde voorbij. Dan wordt de Gouden Koets voorgereden, de Koning en zijn vrouw daalden de trappen af en stappen in de koets. De rit is nu naar het Koninklijk Paleis, dat al als koninklijke residentie fungeerde in de tijd van Arkadius II.

Image
Important characters:
Frederik Alfons des Vinandy-Paravel, King of Batavia
Joseph Bartholomeus des Vinandy-Windsor, Prince-Regent of Batavia
Jin San, Diwang of Jingdao, Duke of Kildare

User avatar
Benjamin Cambernon
Posts: 77
Joined: Tue Apr 09, 2019 11:46 am

Re: Kroning van Hendrik V

Post by Benjamin Cambernon »

LANG LEVE DE KONING!

:vivat:
A character of Gustaaf Vermeylen

Post Reply

Return to “Forum d'Arkadius”