It is currently Sat Aug 18, 2018 1:04 pm

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jul 19, 2018 6:02 pm 

De Bataafse Gazet

OPINIESTUK - De hergeboorte van een Natie: Deel 1: Waar is onze stadhouder?

'S KONINGENWAARDE - Het Huys te Vredebregt ligt er nog verlaten bij. Enkele weken na de verkiezingen begint het volk te morren. Waar zijn onze leiders? Waarom wordt er zo gedraald? En belangrijker: hoe gaan we allen om met deze eerste stappen in de richting van een nieuwe Bataafse staat?

In de tuin van het voormalig koninklijke paleis, dat ooit door koningin Adelina als meest aangename der koninklijke eigendommen werd bestempeld, is enkel de tuinier nog naarstig aan het werk onder de stralende zon. Het rumoer van de stad mag dan wel duidelijk hoorbaar zijn als je voor het imposante bouwwerk staat, maar eenmaal de poort achter deze journalist dichtslaat, keert de rust terug.

In het Huys zelf is het ook kalm. Een kleine, gedrongen ietwat bleek uitziende man met spleetogen (overduidelijk een Jingdaoees) komt op mij toegelopen. Hij stelt zich voor als curator van het museum. Juist, ja! Een mens zou haast vergeten dat de Jingdaoezen de stad nog niet officieel hebben overhandigd. Evenmin lijken alle gebouwen al in een staat van gereedheid gebracht te zijn.

De curator knipoogt vriendelijk wanneer ik hem hierop wijs. Het is een kwestie van tijd, zegt hij me, vooraleer de laatste museumstukken naar de archieven zijn gebracht. Enkele tijdelijke tentoonstellingen zouden intussen zelf al naar Daocheng teruggekeerd zijn. Verschillende zalen worden langzaam maar zeker omgetoverd tot functionele ruimtes voor de Stadhouder.

Nieuwe badkamers, kantoren, enzovoort vullen de ruimte waar ooit exhibities werden gehouden over de glorieperiode van het Tweede Koninkrijk. De pot waarop de jonge koning Antonius zijn behoefte deed maakt plaats voor een moderne versie waarmee doorgespoelde kan worden. Jingdaoese vlaggen worden voorzichtig en met veel respect van de muren gehaald (wat ook ten zeerste aangeraden is om problemen te voorkomen, lijkt me).

Maar waar is onze Stadhouder dan wel? Alleszins niet hier, verzekert de gedrongen man me. Al lachend opent hij nog even een oud martelapparaat (waarvan volgens zowel de Tegong als SEP blijkbaar nog frequent gebruik zouden maken) om zijn woorden kracht bij te zetten.

Ach wel. Tijd om op te kramen en mijn zoektocht verder te zetten. Wanneer ik opnieuw op straat ben, zie ik een Jingdaoese agent even onderzoekend naar me staren. Naast hem staat een Bataafse agent, die me vriendelijk toeknikt. De hoofdstad is in volle overgang, lijkt me. En het oude regime is nog niet helemaal uit het straatbeeld verdwenen. Volgende adres: het koninklijk paleis!

Onze journalist, Dieter Muys, rapporteert iedere week vanuit de koninklijke hoofdstad over zijn zoektocht naar onze Bataafse ziel (en bijhorende facetten).

Offline Profile  
Reply with quote  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ]  Moderators: Jonas, (Batavia) Kabinet

All times are UTC